Snöbollar

 
 
Snöbollar är en riktigt liten läcker kaka, i vanliga fall. Det är en mandelmaräng med en moccakräm emellan. Tyvärr så är jag inte nöjd med resultatet idag, så det innebär ju att jag måste baka om dem så jag kan visa upp ett resultat som jag är nöjd med... Det blir inte idag, utan längre fram...
 
 
...för man skållar 200 gr mandel och mal dem. Jag har ingen elektrisk mal än, det står på önskelistan efter idag. Tror att det finns som tillbehör till Kitchen Aiden. ni hör ju, jag måste åka till USA, eller hur? Haha!
 
Så här ska de alltså inte se ut, men jag kommer inte att ge mig förrän jag bakat dessa med ett bra resultat :)
Eftersom jag bakat dessa massor av gånger så vet jag att om ni vill göra dem så kommer ni inte att misslyckas. Därför kommer receptet nedan.
 
200 gr skållad och mald mandel
5 dl florsocker
4 äggvitor vispas hårt
 
Blanda och lägg tsk stora klickar på en plåt.
Grädda 200 gr 5 minuter nedre falsen och 5-7 minuter på mellanfalsen.
 
Kräm:
50 gr smör
3/4 msk vetemjöl
1/2 kkp starkt kaffe
 
Koka upp tills den blir tjock.
Lägg i 1 äggula som är utblandad med 1 msk grädde
 
150 gr smör
3 tsk vaniljsocker
 
Röres poröst, blanda i den avsvalnade krämen och 1 msk socker.
 
Lägg ihop kakorna 2 och 2 med kräm emellan.
 

Kommentarer