Christmas Tree Cupcake

Ja vad gör man inte för några cupcakes... Tyckte dessa såg så spännande ut att jag blev tvungen att testa. Kanske man kan bräcka någons lussefika...



 
Cupcakes:
 

3.5 dl mjöl
3/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
90 gr rumsvarmt smör
1 3/4 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljextrakt
1.5 dl mjölk

Vispa smör och socker luftigt, i med ägg, extrakt och mjölk. Sikta ner mjölet och blanda med bakpulver och salt.

Ha muffinsformarna i en muffinsplåt och fördela smeten i dem. Mina pappersformar kommer från Martha Stewart. Passar fint med röda formar. Det blir 12 stycken cupcakes.
Grädda 175 grader 20 minuter.
 
 
 
 
Sen till creamcheese frosting:
 
340 gr philadelphiaost
225 gr rumsvarmt smör
1 liter florsocker
3/4 dl vaniljextrakt
 
Vipas smör och philadelphia ost krämigt. I med florsocker, lite i taget. till sist vaniljen, det går bra med vaniljsocker om man inte får tag på exrakt.
När cupcaksen svalnat så brer man påfrostingen ovanpå dem och doppar dem i cocos. Cocosen ska föreställa snö om någon undrar :)
 
 
 
 
 Sen färgar man resten frosting grön.
Sen krävs det glasscons, det köper man i affären ligger vid glassen. Alltså rån :)
Man spritsar lite grön frosting under rånet och sätter det upp och ner sen använder man sig av en sprits med stjärnmönster, jag använde mig av Wilton nr 5.
Spritsar runt hela glassconet utan att lämna mellanrum. Ställ cupcaksen svalt så frostingen stelnar.
 
Måste säga att när jag höll på att trixa med dessa cupcakes så kom det sig att det var 10 rån i paketen med glasscons. Så jag stack över till Golfen och tänkte att där säljer man ju glass och det blir ju snabbast möjliga :) Men det är ju inte direkt säsong. Men snälla Marina klättrade upp på en pall och fick ner två glassrån till mig. Tusen tack för det!
 
 
 
Pepparkakan som jag använde mig av bakade jag förra veckan, tog ett stjärnform och sätte en pinne i den formade pepparkakan innan du gräddar den. Pinnen med pepparkakan sticker jag i längst upp på cupcaksen.
 
 
Sen gjorde jag några med snöflingor på och några utan, man kan ju ha silverkulor om man vill eller något annat juligt.
 
 
Man kan ju säga att barnen blev glada :)




 
Här kommer en med vita pärlor och silverkulor och lite rött glitterregn över det...
 
 
 
 
Hela receptet är från Martha Stewart förutom snöflingorna då :)

Kommentarer