Röda Macarons med Vaniljsmörkräm

Tidigare i veckan så bakade jag röda Macarons med vitchokladkräm emellan som fick landa på Rörö. Den blev jag inte jättenöjd med eftersom jag gillar krämer som är smidiga. Nu bakade jag dessa som ska flytta till Donsö, då bakade jag dem med en smörkräm som jag smaksatte med vaniljpulver, ni vet den ekologiska lilla burken som jag alltid använder.

Jag gjorde dubbel sats av dessa så några hamnade i egen frys dessutom ;)

100 gr siktat mandelmjöl
200 gr siktat florsocker
110 gr äggvita
5 msk socker
Röd pastafärg

Vispa vitorna, häll i en msk socker åt gången. Vitorna ska precis hänga ihop. Blanda i mandelmjöl och florsocker. Spritsa ut femkronorstora kakor på bakplåtspapper och låt dem torka i en timme... Grädda 15 minuter på 150 grader. Jag har en tom plåt högst upp i ugnen så får de inte färg.

100 gr smör
1.5 dl florsocker
1 äggula
1 tsk vaniljsocker
1 km vaniljpulver

Vispa smör tillsammans med florsockret. I med resten till en god smörkräm. Häll i en sprits och spritsa på hälften av kakorna. Sätt ihop två och två.






Kommentarer