Brownie med chokladfudge



Idag så har jag bakat massor till ett café ikväll för tonåringar. Tanken var att jag och någon mer ska stå i fiket, men jag har åkt på en luftrörskatarr och käkar penicillin. Så jag skickar över M på den posten :) Pengarna som kommer in kommer att gå till Cancerfondens bröstcancerinsamling. 

Kommer ni ihåg förra årets tävling jag hade till samma ändamål? Då hade Leilas General Store sponsrat med rosa kastrull, 2 slickepottar och 2 pkt sugrör. Det genererade tusen lappar till insamlingen. Tack ni som skänkte och tack Leila. I år blir det ny tävling, men med en annan vinst. Hoppas ni är med på den.
Det är förresten Leilas recept på brownien, men i halverad form.






175 gram smör
3 dl socker
1 1/2 dl kakao  (från Valrhona är bäst)
1/4 tsk salt
1/2 dl sirap
3 ekologiska ägg
1 1/2 dl siktat mjöl


Vispa smör och socker luftigt, i med kakao, salt och sirap. Ett ägg i taget och vispa ihop. Rör ner mjölet. Fyll formen med smeten och grädda 35 minuter i 175 grader.

Jag använde en 20x20 cm form som jag klätt med bakplåtspapper.

Chokladfudge:

1 1/2 dl grädde
1/2 dl mjölk
1/2 dl sirap
200 gram choklad

Koka upp grädde, mjölk och sirap. Tag av från plattan och grovhacka chokladen och låt den smälta ner i gräddkoket.

När kakan svalnat så hälls fudgen på kakan. Frys kakan i en 1/2 timme så blir det lättare att skära den i 16 rutor.

Tror att en klick grädde på denna kan göra sig ;)






Kommentarer