Ginger Coffecake




Idag har jag julpyntat, äntligen gjort. Väldigt mysigt när det väl är uppe. 

Igår bakade jag dessa mjuka pepparkakor, jag har en form från Wilton som det blir 12 stycken söta mini sockerkaksformskakor i. Formen köpte jag i Los Angeles förra året. Men jag tror att den finns att köpa på nätet. 


110 gram rumstempererat smör
2 dl farinsocker
2 ägg
1/2 dl creme fraîche
1/2 dl tjock yoghurt 
3/4 dl lingonsylt
3 dl vetemjöl
3 tsk pepparkakskrydda
1 tsk kanel
1 tsk bikarbonat

Vispa smör och farinsocker krämigt, tillsätt sedan äggen och vispa samman till en fluffig smet. Blanda ner creme fraîche, yoghurt och lingonsylt. Blanda därefter mjöl, kryddor och bikarbonat i en skål och vänd ner i smeten. Spraya med nonstick olja i en större form eller använd mindre formar som jag använde mig av. Grädda och låt svalna på galler.

175 grader i 50 minuter om du har en stor form, 225 grader i 10 minuter om du använder dej av plåt med miniformar i.

Om du inte har pepparkakskrydda hemma, som jag inte hade, så kan man göra egen.

1 msk kanel
2 msk ingefära
2 msk nejlika
1 tsk kardemumma
Blandas och förvaras i burk med lock.



Var på Lilling Cottage igår och handlade dessa fina små granar. De har ju inte granformen utan mer runda. Blev juligt i köksfönstret. 




Kommentarer