Lime Macarons



Hur det än är så är macarons en väldigt god kaka. 

På julafton för två månader sen så spelade vi julklappsleken, där jag hade gjort ett laminerat presentkort på en valfri sats med macarons som en av julklapparna i spelet. Det konstigaste var att det lilla tunna paketet var sist kvar av alla. Ratad. Jag fick det sista paketet. Men när alla paket var öppnade så drog speciellt två personer i presentkortet. Svägerskan och hennes bror. 
Svägerskan vann. Vem är förvånad? (Hon vinner allt, New York reser, VIP biljetter till Melodifestivalen, you name it).
Så häromdagen frågade jag henne när hon ville lösa in sitt presentkort. I mars skulle hon bjuda sin släkt på kalas, haha! Skoja bara, vet inte vem hon ska bjuda ;)

I alla fall nu är de bakade. Dessutom bakade jag dubbel sats, för jag tänkte att svägerskans lillebror som kom tvåa skulle få sin favoritkaka, dock ficka han inte välja smak. Av någon märklig anledning så kryllar det nu av macarons här. Det blev väldigt många. 
Saga frågade igår som vanligt: vem bakar du till? (precis som jag bara bakar till andra ;)). Finns det inte några till oss som är fel på? undrade hon sen när jag sagt vem som ska ha macaronsen. 

Det blev några till oss med, men ovanligt nog så blev alla bra. 









Härlig färg på marängen.



Här är mandelmjölet i och det blir alltid en gråare ton på marängen. 

Måste tipsa om några spritspåsar som jag köpt HÄR på Lyckas med mat. 

Så bra storlek då annars är de alldeles för små. Många i påsen  med eftersom det går åt en del om man gör macarons ofta. Eller grädde till tårta är grymt bra med att ha dessa lite större spritspåsar. 






Sen gäller det att få makaronen jämna. Vispa inte äggvitorna för länge, då blir det en topp på dem, men inte heller för kort tid, då flyter de ut. De ska vara stora som femkronor.



















Bottnar:

100 gr mandelmjöl
200 gr florsocker
110 gr äggvitor
5 msk socker
 grön pastafärg


Jag mätte upp allt så det blev exakt på grammet.
Siktade mandelmjölet och florsockret och blandade ihop.
Vispade äggvitan tills det blev vit.
En msk socker i taget, men vispade inte för länge, äggvitan ska i stort sett bara hänga ihop.
Blanda i den gröna färgen.
Blanda ihop med mandelsockret.
Splitsa ut på plåt, stora som femkronor, 50 stycken.
Vänta i en timme, grädda sen på 150 grader i 15 minuter mitt i ugnen.
En plåt högst upp i ugnen gjorde att de inte fick färg.


Fyllning:

100 gr smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
Rivet skal av 1 lime
1 tsk limesaft
Lite grön pastafärg

Vispa smör med sockret, i med resten tills du har en grön smet, som spritsats på hälften av kakorna och läggs ihop två och två.





Kommentarer