Bästa godaste kladdkakan


Utan tvekan är detta den godaste kladdkakan som jag vet. Den är med apelsinsmak i originalet, men det hoppade jag över denna gången eftersom nu får det gå snabbt i köket när målaren är här. Jag har ju ingen ugn inkopplade eftersom målningen behöver få komma till runt hörnen. Så drog över till Hönö för att få denna kladdkaka bakad!


Det bästa är när man ska äta en kladdkaka att den ska vara som det låter kladdig och krämig tycker jag, annars kan det kvitta om den är torr.
Nästan alla kakor är det ju så med att de blir lätt torra om man överbakar dem!











250 gr smör
250 gr mörk choklad
4 dl florsocker
1 1/2 dl mjöl
4 ägg
skal och saft av 1 apelsin

Rör ihop ingredienserna, vispa inget. 


180 grader i 18 minuter
Låt den stå kallt gärna över natten.








Målaren är i full fart, det har dragit med sig lite väggar så idag har jag valt färg till väggarna. För 14 år sen när vi byggde så målade jag grå kulör i köket, i verandan och bakom kakelugnen. Det har jag fortfarande kvar och inte målat över förrän nu. Det får bli grått även i fortsättningen dock en annan grå ton. Vad svårt det är att välja. Speciellt när man har en brytning på det vita. Men idag föll det på plats och kommer bli jättefint!


Kommentarer