Enkelt bröd



Nu ska ni få ett sånt där enkelt recept igen! Mannen i huset sa att detta var det godaste brödet jag bakat någon gång och tillade att det var top tre utan veta vilka de andra två är :) 

Det var väldigt enkelt att göra, supersmidigt. Bakade det i en gjutjärnsgryta. Så lite järn smet säkert in i brödet med ;)








4 dl ekologiskt grahamsmjöl
4 dl ekologiskt vetemjöl
2 tsk ekologiskt salt
10 gr jäst (eller en 1/2 tsk torrjäst)
4 1/2 dl kallt vatten

Blanda torra ingredienser och smula ner jästen. Smula ner jästen och tillsätt vattnet. Smeten ska vara lös.
Jäs under lock, jag tog halva tiden i rumstemperatur och sen sätta jag in degen i kylen över natten. 12-18 timmar ska det jäsa.
Forma en limpa med hjälp av mycket mjöl och låt jäsa en halvtimme till.
Sätt ugnen på 250 grader. Ställ in grytan med lock så den värms upp med. Ta ut grytan och lägg i brödet, sätt på locket och skjutsa in det i ugnen igen i 30 minuter. Halva tiden hade jag locket på och sista halvan körde jag utan.

Smidigt, enkelt och som sagt väldigt gott!





Kommentarer