Vaniljkaka





Mellandottern som är 13 år ville baka något och jag föreslog denna vaniljkaka, hon är väldigt noggrann när hon bakar inte alls som jag som oftast hafsar till mina bakverk :) 




 Idag har det varit en intensiv dag. Gudstjänst på förmiddagen och sen hem för att slänga ihop middag för att sen hem till vänner för lite hockey. Jag är nog mest till besvär för jag är ju inte så intresserad utan tycker ju egentligen bara att det är kul att umgås och dricka kaffe ;) Än så länge har de inte slängt ut mig för mitt ointresse, så det är ju positivt ;) 











Klä en form 25x25 cm med bakplåtspapper.

250 gr smör
5 dl ekologiskt vetemjöl
2 dl socker
1/2 msk bakpulver
2 msk ekologiskt vaniljsocker

Kör detta i en blender till en smulig mördegssmet.
Tryck ut hälften av mördegen i formen.

Vispa ihop:

2 ekologiska ägg
1 dl kesella
2 1/2 dl ekologisk cream fraiche
1 1/2 dl socker
1/2 msk vaniljsocker

Häll krämen över botten. Smula över resten mördeg över smeten.
Grädda kakan 30 minuter i 200°.
Låt den kallna innan man skär upp den i 16 rutor. 


Kommentarer

  1. Så god kaka..tack för receptet.. blivit en favorit på vårt jobb och nu på vår förening också../camilla

    SvaraRadera

Skicka en kommentar