Hummersoppa


Idag råkade vi ha 1 1/2 hummer över i kylskåpet, så jag tänkte mig en hummersoppa som förrätt denna nyårsdag!
Men när jag tittade i kylskåpet så fanns inte så massa av alla ingredienserna hemma som jag behövde, så det fick bli en enkel hummersoppa. Den var mycket godare än förra nyårs hummer soppa som inte var enkel. Massa onödiga ingredienser med andra ord. Vin skulle det vara i men det hade jag druckit upp så det fick bli vit balsamvinäger istället.
I vilket fall som helst så blev den görgo! Mjuk och fin och rundad med fin konjak!







1 1/2 kokt hummer
2 morötter
2 vitlöksklyftor
1 lök
50 gr smör

Rensa hummern och lägg undan köttet. 
Lägg hummerskalen, morötter, vitlöken och löken i en gryta och fräs detta i smöret några minuter.

7 dl vatten
1 dl vit balsamvinäger (fast hellre vitt vin, ta då 2 dl)
3 msk tomatpuré

Häll detta i grytan och koka i 40 minuter. 
Sila av och koka fonden så den reduceras lite. 

2 dl ekologisk grädde
3 msk konjak

Red soppan med 1 msk maizena utredd i lite vatten, låt koka upp igen. 
Ta undan soppan från spisen och lägg i hummer köttet. 
Servera!



Kommentarer