Formbröd






When you want something you´ve never had, you have to do something you´ve never done!


Igår bakade jag dessa bröd som är barnens favorit. Så gott! Speciellt till kräftor passar detta bröd.


 Förutom detta brödbak så blev det inte mycket gjort igår. Jo, såklart tvätten var belamrad med tvätt efter tonåringarna kom hem från skidlägret. 
Idag har jag promenerat med grannen och grannens dotter som blundar när hon ser mig. Så söt och blyg. Men idag så mutade jag henne med kakor, då vände det lite. 


















50 gr jäst
5 dl vatten
1 dl ekologisk olivolja
2 tsk honung
2 tsk sirap
1 1/2 msk flingsalt
2 dl durumvete
10-11 dl ekologiskt vetemjöl (jag använde mig av Saltås ekologiska)

Jäs 40 minuter




Smöra och bröa två avlånga formar med vallmofrön.  Forma två limpor och lägg i formarna. Jäs 30 minuter, pensla med vatten och snitta lite på längden. Lite flingsalt över. Grädda 200 gr i 25- 30 minuter.






Kommentarer