Våffeldagens belgiska våfflor


Till våfflor ska man ha massa grötiga grejer. Idag blev det bara hallon. Det var fint det med, fast jag gillar nutella, banan och grädde på mina. Ju mer desto bättre typ.
Mitt våffeljärn är ett belgiskt som gör lite större våfflor. Det har jag fått en gång när jag fyllde 45. Det gör man ju i och för sig bara en gång. Så det var den gången. Innan dess har vi aldrig ägt ett våffeljärn. Säkert görovanligt. Men nu har jag ju ett som är super och gör godaste våfflorna. De kan bli torra om man inte gör det rätt recept. Provat många olika och de flesta funkar.






5 ekologiska ägg
1/2 dl socker
3 dl mjölk
2 dl sodavatten
6 dl ekologiskt mjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
100 gr smält smör

Det behövs inget smör i pannan. 

Vispa ägg och socker, i med resterande och blanda precis ihop. Smeten ska inte vara för mycket blandad. 


Kommentarer