Marängtårta




Det är bra tur man har ett par tvillingar som gärna visar upp bakverken på bild. Så mysiga små tjejer.

Igår var jag på kusinträff i Önnered. Räknade ut idag på morgonen att min farmor hade 25 barnbarn. Det är en del det. Igår var det kusiner plus respektive som var med.
Väldans trevligt ordnat av några finfina kusiner. Tyvärr missade jag att ta kort på kusinträffen, men tårtan fick jag med på bild som jag bidrog med till kalaset.
De snälla kusinerna tyckte den var god. Skönt med snälla kusiner ;) 


Fick frågan igår om den går att frysa. Nu gillar jag inte grädde som varit frusen, men vilken bra idé. Man kan ju göra marängen och äggkrämen och lägga ihop och frysa och sen bara garnera den med grädde när man ska ha den. Det får prövas.














Maräng:
4 äggvitor vispas med
3 dl socker
Några droppar ättiksprit

Gör två bottnar och grädda i 125 grader varmluft i en timme.

Kräm:
4 äggulor
1 dl socker
1 dl grädde
1 msk maizenamjöl
Sjud i kastrull på svag värme till en tjock kräm. Ta av från plattan och lägg i
125 gr smör

Lägg en botten på ett fat, kräm på, en botten till.
Vispa 7 dl grädde och spritsa över tårtan.
 

Receptet är till 10 bitars tårta och vill du göra den i 15 bitars så öka med hälften på allt!


Kommentarer