Pistagetosca kakor




Dessa kakor är nog de godaste kakor som finns. Det är Roy som står för receptet och jag har gjort dem flera gånger innan. En gång gjorde jag den i hel kaka som blev riktigt bra den med. Vill du ha receptet på hel kaka så finns det här på bloggen. Kolla i sökmotorn.

Måndagar är nog en ny favorit dag. Jag har ju sen ett tag tillbaka övat på att vara ledig och nu går det riktigt bra. Jag är ledig! Spritter inte ens i fingrarna att göra layouter och annat. Börjar komma ner i den faktiska tiden som jag ska jobba. Det är ju bra men det blir lite grejer som inte blir gjort. Så får det va!
Maj har ju verkligen visat sig från sin bästa sida. Väldigt gott väder måste jag säga. Fick åka till Vitalboden häromdan och köpa solkräm så man inte bränner sig. Så nu kan sommarn komma.























Mördeg:
1 1/2 dl florsocker
4 1/2 dl ekologiskt vetemjöl
180 gr smör

Mazarin:
250 gr riven mandelmassa
100 gr smör
2 ägg
2 msk grädde

Tosca:
1/2 dl pistage
3/4 dl cashew
1/2 dl pecan
3/4 dl mandelspån
1/2 dl grädde
50 gr smör
1/2 dl socker
2 msk honung

Blanda mördegen och klä 16 formar, mina format köpte jag på en loppis för några somrar sen och de har olika mönster i sig vilket jag bara tycker är fint.
Blanda mazarinfyllningen och fördela i formarna.
Grädda 180 grader i 13 minuter.

Koka toscan tills den blir ljusbrun. 
Fördela toscan på kakorna och höj ugnsvärmen till 200 och grädda 10 minuter till.


Kommentarer