Chokladkaka med vit chokladtryffel on top









Både det ena och det andra skulle kunnas göras bättre och annorlunda med denna grymt goda kaka. Men det är bara utseendet som kunde förändras. Så nästa gång ska den se ut som fru Lyckelids som jag fick receptet av. 
Fru Lyckelid är en hejare på att baka. För att inte prata om finishen, den är hon grym på. Egentligen skulle hon bloggat om bakning och inte jag. 



Det var en stund sen jag bloggade nu. Jobbat alldeles för massa igen denna veckan. Får nog ta tag i detta innan det är försent. Får lite araben på mig själv. Något får jag droppa. 








200 gr smör
200 gr mörk choklad
3 ekologiska ägg
2 dl ekologiskt råsocker
1 tsk vaniljsocker
3 dl ekologiskt vetemjöl

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smör och choklad. Blanda i tillsammans med mjölet. Lägg ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant. Häll i smeten och grädda 200 gr 15 minuter.

Tryffel:
2 dl ekologisk grädde
300 gr vit choklad

Koka upp grädden och lägg i den vita chokladen så den smälter. När kakan svalnat häller man tryffeln över kakan. Sen får den stå i kylen över natten eller i flera dagar.
Nästa gång ska jag garnera den med.

Så god var den verkligen!



Kommentarer