Hallonmacarons



Dåligt ljus idag, bilderna blev lite mörka. Lovade en students mamma dessa macarons på hennes studentdag. Alla vet ju vid det här laget att man inte kan baka macarons när det regnar och igår regnade det. Idag hängde det i luften men jag fick ändå till det faktiskt. Lätt äggvitorna ligga framme i ett dygn innan baket för att de skulle mogna i rumstemperatur.
Får nog säga att dessa kakor tar sån vansinnig tid att baka, tror jag höll på i fyra timmar. Min man säger att jag måste sluta baka åt andra för det tar för massa tid. Han har rätt. Tror ditt blir mitt sista bak för andra. 

Nästa år ska äldsta dottern ta studenten. Hon är ju ute och seglar över Atlanten just nu och missar alla sina ett år äldres studenter. Lite synd eftersom man helt klart skulle kunna fått en massa tips på mat och inspo på studentfirande. 
Funderar i alla fall på att ha massa macarons i olika färger på studentkalaset. Eller bara gult och blått kanske. Vi får se!






























100 gr siktat mandelmjöl
200 gr florsocker 
110 gr äggvita

5 msk socker
rosa pastafärg

100 gr smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
3 msk hallon

Vispa vitorna, häll i en msk socker åt gången. Vitorna ska precis hänga ihop. Blanda i mandelmjöl och florsocker. Spritsa ut femkronorstora kakor på bakplåtspapper och låt dem torka i en timme. 

Grädda 15 minuter på 150 grader. Jag har en plåt högst upp i ugnen så jag inte bränner kakorna.

Vispa smör med sockret, i med resten tills du har en rosa smet, som spritsats på hälften av kakorna och läggs ihop två och två.


Kommentarer