Äpplemos




Jag gjorde äpplemos i torsdags. Blandade gröna och röda äpplen och moset blev läckert aprikosfärgad. 
Väldigt gott med äpplemos på gröten tycker jag. Jag fryser alla burkarna för jag vill inte ha dem för söta. Så när jag tar upp en burk så håller de en vecka ungefär, skriver mer om det nedan.

Denna gången fick ICA bidra med äpplena, alltså de är köpta. Behöver ett eget äppleträd. 
Det gör jag ;) 








Klyv äpplen i fyra delar, du behöver inte ta bort skal eller kärnhus. Lägg i kastrull och fyll på med vatten. kokas mjuka i några minuter.
Låt äpplena passera i passeraren och det skiljer ut skal och kärnor. Så får du en gott gyllene mos. När det är klar är det sötnings dags. Jag tog ekologiskt råsocker efter smak. Eftersom jag inte tycker om när det blir för sött, så blir det mindre socker och då även mindre hållbarhet på moset. Frysen blir ju toppen då. Sen tar man upp en burk åt gången när man ska ha det.





Kommentarer